De vier geboden van tandenpoetsen

Zoekveld

Poets jij je tanden twee keer per dag? Of sla je het stiekem wel eens over? In dat geval ben je de enige niet: een op de drie Nederlanders poetst slechts één keer per dag z’n tanden – niet zo gek dus dat sommige mensen last hebben van gaatjes. Regelmatig poetsen is noodzakelijk om je gebit goed te verzorgen. Maar waar moet je dan op letten? Vier regels.

1. Poets je tanden twee minuten
Gedurende de dag ontstaat er een laagje op je tanden waar etensresten zich makkelijk aan hechten. Dit laagje noemen we plaque. Hierin zitten bacteriën die gaatjes en tandvleesontstekingen kunnen veroorzaken. Om al je tanden en kiezen aan alle kanten goed schoon te maken en dus alle plaque eraf te poetsen, heb je echt twee minuten nodig. Poets je minder lang, dan is een aantal tanden of kiezen nog vies.

2. Poets je tanden twee keer per dag
Hoe meer tijd de bacteriën krijgen om vanuit de plaque de tanden en het tandvlees aan te tasten, hoe groter de schade die ze kunnen aanrichten. Daarom is het advies om twee keer per dag je tanden plaquevrij te maken door ze goed te poetsen. Ook wordt het fluoride dat in de tandpasta zit tijdens het poetsen in het tandweefsel opgenomen. Dit versterkt het tandglazuur, waardoor het beter bestand is tegen gaatjes en slijtage die veroorzaakt worden door de bacteriën.

3. Gebruik bij voorkeur een elektrische tandenborstel
Door de roterende of pulserende beweging die een elektrische tandenborstel maakt, wordt de plaque op je tanden makkelijker verwijderd. Deze beweging is moeilijk met de hand na te bootsen. Vaak zit er op een elektrische tandenborstel ook een timer, die je eraan herinnert dat je twee minuten hebt gepoetst. Een ander voordeel van elektrisch poetsen is dat het apparaat zo is ingesteld dat de kans op terugtrekkend tandvlees door te hard poetsen minimaal is.

4. Poets je tanden niet meteen na zuur eten of drinken
Zuur eten of drinken – zoals bepaalde fruitsoorten, energiedrankjes, frisdrank en vruchtensappen – tast het buitenste deel van het glazuur op de tanden aan. Deze voedingsmiddelen maken de tandstructuur tijdelijk zachter, waardoor je risico loopt deze beschermlaag weg te poetsen. Door een half uur te wachten kan het speeksel in je mond de zuurgraad neutraliseren. Zo voorkom je onnodige slijtage van het glazuur.

En? Houd jij je aan deze tips?

Deze blog is geschreven door Tandarts Anouk Nijhuis en tevens gepubliceerd op de community site van Zilveren Kruis.